هم‌خوانی

درباره بلاگ

این‌جا یک وبلاگ شخصی‌ست که مطالب آن در نتایج هیچ موتور جست‌جویی نشان داده نمی‌شود. کپی کردن نوشته‌های دیگران در وب‌لاگ‌های پر بازدید، و یا سایت‌های خبری، حتا با ذکر نام نویسنده، بعید می‌دانم به‌دون اجازه‌ی صاحبان آن‌‌‌ها صحیح و قانونی باشد. همین.


من این حرف را زیاد شنیده‌ام که تا به این آقای محبوب بعضی دوستان بگوییم بالای چشمت ابرو، می‌گویند «بعضی با او کینه‌ی پنهان شخصی دارند، حالا این طور ابرازش می‌کنند». راستش کینه داشتن همیشه هم بد نیست و حتی اگر بد هم باشد در حد رذیلت اخلاقی است و نسبت دادن بی‌دلیل و بینه‌ی این رذیلت اخلاقی به آدم‌ها - آن هم به منظور بستن دهانشان - خودش رذیلت اخلاقی‌ای است که هم آشکار است و هم بزرگ‌تر. اما حالا با فرض این که اصلا ما جماعتی هستیم که به این آقای صبیح‌المنظر کینه داریم - چون هر چه قسم بخوریم نداریم، بدتر آتش این اتهام بی‌معنی را تیز کرده‌ایم - من شخصا دعوت می‌کنم دوستان از بحث کم‌اهمیت‌تر رذیلت اخلاقی ما بگذرند و بیایند پای بحث مهم‌تر قانون و فقه و چیزهایی از این دست که ظاهرا آقای یامین‌پور دست کم مدعی به رسمیت شناختن این دومی هست.

(۱)
استفتا از رهبر انقلاب:
سوال: 
با سلام خدمت مرجع تقلید بزرگوار
آیا انتساب فعل حرام به شخصی که بر فسق او اطمینان داریم در صورتی که این فعل حرام از او سر نزده باشد، جایز است ؟
در صورتی که جایز نباشد مرتکب این فعل در صورت اصرار بر آن و به عنوان نمونه انتساب فعل زنا یا لواط و ... به شخص مورد نظر می تواند فاسق باشد؟
و سوال پایانی این که آیا می توان برای بی آبرو کردن فردی که جامعه اسلامی از او خطر و آسیب می بیند به این شخص نسبت خلاف واقع داد؟
با تشکر از مرجع تقلید گرامی

پاسخ :
بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
جایز نیست و موجب فسق است.
موفق و مؤید باشید

طبیعتا می‌دانید که در موارد اختلافی اجتماعی حکم ولی فقیه بر احکام دیگران غلبه دارد. یعنی اگر فقیهی هم باشد که این بهتان زدن را روا بداند، نمی‌توان به حکمش عمل کرد، مگر این که اصلا قائل به ولایت فقیه نباشید که ظاهرا آقای پوریامین قائل هستند.

(۲)
ویکی‌فقه، صفحه‌ی قذف:
خودتان سر فرصت بخوانید. من فقط قسمت‌های کوتاهی را نقل می‌کنم:

قذف
در اصطلاح فقهی، متهم ساختن فردی به جرم زنا و لواط است. مرتکب این جرم را قاذف و مجنی علیه را مقذوف می‌نامند.

مجازات قذف
الف) مجازات اصلی؛ حد قذف طبق نص صریح قرآن، هشتاد ضربه شلاق است و در قانون مجازات اسلامی در ماده ۱۴۰ همین حکم وارد شده است.
ب) مجازات تبعی؛ اگر قاذف نتواند نسبت قذفی را که به دیگری داده است، ثابت کند، شهادت قاذف به هیچ وجه پذیرفته نمی‌شود و قرآن مجید او را «فاسق» [تاکید از من کین‌توز است] معرفی می‌کند.

تشدید مجازات
در صورتی که پس از اجرای حد، قاذف دوباره به کسی نسبت زنا یا لواط بدهد و برای بار دوم حد بر او جاری شود، در مرتبه سوم اگر کسی را قذف کند، کشته می‌شود. [شوخی هم ندارد، استثنا هم ندارد. نمی‌شود گفت «قاذف» حزب‌اللهی است، صاحب خدمات است، خوش‌تیپ است، یا مثلا «مقذوف» آدم بدی است. ضد انقلاب است. بی‌دین است، پس حد قذف جاری نشود].

پ‌ن: ظاهرا آقای یامین‌پور فارغ التحصیل رشته حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه امام صادق است. اگر این درست باشد که واقعا من دیگه هیچ عرضی ندارم.
Photo: ‎داستان آقای یامین‌پور

من این حرف را زیاد شنیده‌ام که تا به این آقای محبوب بعضی دوستان بگوییم بالای چشمت ابرو، می‌گویند «بعضی با او کینه‌ی پنهان شخصی دارند، حالا این طور ابرازش می‌کنند». راستش کینه داشتن همیشه هم بد نیست و حتی اگر بد هم باشد در حد رذیلت اخلاقی است و نسبت دادن بی‌دلیل و بینه‌ی این رذیلت اخلاقی به آدم‌ها - آن هم به منظور بستن دهانشان - خودش رذیلت اخلاقی‌ای است که هم آشکار است و هم بزرگ‌تر. اما حالا با فرض این که اصلا ما جماعتی هستیم که به این آقای صبیح‌المنظر کینه داریم - چون هر چه قسم بخوریم نداریم، بدتر آتش این اتهام بی‌معنی را تیز کرده‌ایم - من شخصا دعوت می‌کنم دوستان از بحث کم‌اهمیت‌تر رذیلت اخلاقی ما بگذرند و بیایند پای بحث مهم‌تر قانون و فقه و چیزهایی از این دست که ظاهرا آقای یامین‌پور دست کم مدعی به رسمیت شناختن این دومی هست.

(۱)
استفتا از رهبر انقلاب:
سوال: 
با سلام خدمت مرجع تقلید بزرگوار
آیا انتساب فعل حرام به شخصی که بر فسق او اطمینان داریم در صورتی که این فعل حرام از او سر نزده باشد، جایز است ؟
در صورتی که جایز نباشد مرتکب این فعل در صورت اصرار بر آن و به عنوان نمونه انتساب فعل زنا یا لواط و ... به شخص مورد نظر می تواند فاسق باشد؟
و سوال پایانی این که آیا می توان برای بی آبرو کردن فردی که جامعه اسلامی از او خطر و آسیب می بیند به این شخص نسبت خلاف واقع داد؟
با تشکر از مرجع تقلید گرامی

پاسخ :
بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
جایز نیست و موجب فسق است.
موفق و مؤید باشید

طبیعتا می‌دانید که در موارد اختلافی اجتماعی حکم ولی فقیه بر احکام دیگران غلبه دارد. یعنی اگر فقیهی هم باشد که این بهتان زدن را روا بداند، نمی‌توان به حکمش عمل کرد، مگر این که اصلا قائل به ولایت فقیه نباشید که ظاهرا آقای پوریامین قائل هستند.

(۲)
ویکی‌فقه، صفحه‌ی قذف:
http://www.wikifeqh.ir/%D9%82%D8%B0%D9%81
خودتان سر فرصت بخوانید. من فقط قسمت‌های کوتاهی را نقل می‌کنم:

قذف
در اصطلاح فقهی، متهم ساختن فردی به جرم زنا و لواط است. مرتکب این جرم را قاذف و مجنی علیه را مقذوف می‌نامند.

مجازات قذف
الف) مجازات اصلی؛ حد قذف طبق نص صریح قرآن، هشتاد ضربه شلاق است و در قانون مجازات اسلامی در ماده ۱۴۰ همین حکم وارد شده است.
ب) مجازات تبعی؛ اگر قاذف نتواند نسبت قذفی را که به دیگری داده است، ثابت کند، شهادت قاذف به هیچ وجه پذیرفته نمی‌شود و قرآن مجید او را «فاسق» [تاکید از من کین‌توز است] معرفی می‌کند.

تشدید مجازات
در صورتی که پس از اجرای حد، قاذف دوباره به کسی نسبت زنا یا لواط بدهد و برای بار دوم حد بر او جاری شود، در مرتبه سوم اگر کسی را قذف کند، کشته می‌شود. [شوخی هم ندارد، استثنا هم ندارد. نمی‌شود گفت «قاذف» حزب‌اللهی است، صاحب خدمات است، خوش‌تیپ است، یا مثلا «مقذوف» آدم بدی است. ضد انقلاب است. بی‌دین است، پس حد قذف جاری نشود].

پ‌ن: ظاهرا آقای یامین‌پور فارغ التحصیل رشته حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه امام صادق است. اگر این درست باشد که واقعا من دیگه هیچ عرضی ندارم.‎